Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2011

Δημοψηφίσματα στην Ελλάδα



Δημοψήφισμα είναι μια διαδικασία άμεσης ψηφοφορίας ολόκληρου του εκλογικού σώματος, προκειμένου να επικυρωθεί ή να απορριφθεί μια πρόταση που έχει ιδιαίτερη σημασία για ένα κράτος.
Δημοψηφίσματα διοργανώνονται συνήθως για σημαντικά ζητήματα, όπως για την υιοθέτηση νέου Συντάγματος, την επικύρωση νέας Συνθήκης, κ.λπ.
Σε πολλές χώρες τα δημοψηφίσματα αποτελούν συνήθη πρακτική, διοργανώνονται εύκολα, με πρόταση βουλευτών ή συλλογή υπογραφών, σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο.

Επτά δημοψηφίσματα έχουν διεξαχθεί στη χώρα μας από συστάσεως του νεοελληνικού κράτους. Τα επτά δημοψηφίσματα πραγματοποιήθηκαν σε μια χρονική περίοδο 54 ετών, με τις έξι περιπτώσεις το ερώτημα να σχετίζεται με το πολίτευμα (βασιλευόμενη ή αβασίλευτη δημοκρατία) και μια για την έγκριση συντάγματος. Τρία από τα επτά δημοψηφίσματα διενεργήθηκαν από δικτατορικά καθεστώτα. Αναλυτικά:
1920: Η κυβέρνηση Δημητρίου Ράλλη προκηρύσσει δημοψήφισμα για τις 5 Δεκεμβρίου με ερώτημα την επιστροφή του βασιλιά Κωνσταντίνου του Α'. Στο δημοψήφισμα δεν συμμετέχουν οι Φιλελεύθεροι. Η επάνοδος του εξόριστου βασιλιά εγκρίνεται με 99%. Το αποτέλεσμα ενοχλεί τις συμμαχικές δυνάμεις και κυρίως τη Βρετανία που δεν επιθυμεί την επιστροφή του φιλογερμανού Κωνσταντίνου. Οι σύμμαχοι παύουν να υποστηρίζουν την Ελλάδα προσφέροντας την υποστήριξή τους προς την Τουρκία. Η αλλαγή της στάσης των συμμάχων θεωρείται ένας από τους παράγοντες που συνέλαβαν καθοριστικά στη μικρασιατική καταστροφή.
1924: Η Δ' Συντακτική Εθνοσυνέλευση προκηρύσσει δημοψήφισμα για τις 13 Απριλίου με ερώτημα την κατάργηση της μοναρχίας. Η διαδικασία οργανώνεται από την κυβέρνηση Παπαναστασίου. Υπέρ της αβασίλευτης δημοκρατίας ψηφίζει το 69,95% των ψηφοφόρων και κατά το 30,05%. Την 1η Μαΐου της ίδιας χρονιάς ορκίζεται πρόεδρος της Δημοκρατίας ο Παύλος Κουντουριώτης.
1935: Προκηρύχθηκε από το δικτατορικό καθεστώς του Γεωργίου Κονδύλη κι έμεινε στην ιστορία ως "νόθο δημοψήφισμα". Το ερώτημα ήταν η κατάργηση της αβασίλευτης δημοκρατίας. Σύμφωνα με το επίσημο αποτέλεσμα, υπέρ της βασιλευόμενης δημοκρατίας ψήφισε το 97,88% των ψηφοφόρων, ενώ το "όχι" απέσπασε μόλις το 2,12%.
1946: Η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Τσαλδάρη προκηρύσσει δημοψήφισμα για την 1η Σεπτεμβρίου. Οι επιλογές ήταν τρεις: υπέρ ή κατά της επανόδου του βασιλιά και υπέρ της αβασίλευτης Δημοκρατίας. Υπέρ της επανόδου του βασιλιά Γεωργίου Β' ψήφισε το 69%, κατά το 20% και υπέρ της αβασίλευτης Δημοκρατίας το 11%.





1968: Η χούντα των συνταγματαρχών διενεργεί δημοψήφισμα στις 29 Σεπτεμβρίου για σχέδιο συντάγματος που είχε εκπονήσει η ίδια. Στο δημοψήφισμα - παρωδία το "ναι" αποσπά ποσοστό 92,21% και το "όχι" το 7,79%. Στη διαδικασία δεν είχαν δικαίωμα συμμετοχής οι πολιτικοί κρατούμενοι που είχαν συλληφθεί ή εκτοπιστεί μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου του 1967.




1973: Το δεύτερο δημοψήφισμα - παρωδία της απριλιανής δικτατορίας πραγματοποιήθηκε στις 29 Ιουλίου εκείνου του έτους. Τα ερωτήματα σχετίζονταν με την έγκριση μεταρρύθμισης του συντάγματος του 1968, την εκλογή προέδρου (Γεώργιος Παπαδόπουλος) και αντιπροέδρου (Οδυσσέας Αγγελής) της Δημοκρατίας για θητεία οκτώ ετών και την κατάργηση της μοναρχίας. Υπέρ ψήφισε το 78,43% και κατά το 21,57%.





1974: Μετά την πτώση της δικτατορίας, η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή διενεργεί δημοψήφισμα με ερώτημα τη μορφή του πολιτεύματος. Το δημοψήφισμα διενεργήθηκε στις 8 Δεκεμβρίου. Το 69,2% των ψηφοφόρων ψηφίζει κατά της βασιλευόμενης δημοκρατίας, έναντι 30,82% που είναι υπέρ της επαναφοράς του θεσμού της βασιλείας. 







ΠΗΓΗ: ΑΠΕ by np 6027@sch.gr

2/11/2011 Βασικός Σχολιασμός Επικαιρότητας, Τομέας Τύπου και ΜΜΕ Γιατί εξαπολύουν τέτοιας έντασης και έκτασης επίθεση τα χρεοκοπημένα μέσα

Γιατί εξαπολύουν τέτοιας έντασης και έκτασης επίθεση τα χρεοκοπημένα μέσα ενημέρωσης εναντίον του Γιώργου Παπανδρέου, της κυβέρνησης και του δημοψηφίσματος

Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

ΠΕΡΙ ΕΘΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑΣ

Συγγραφέας ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Στο νέο βιβλίο του ο Γ.Κ. εξετάζει την έννοια του έθνους στην καθολικότητά της και, υπό το πρίσμα αυτό, την έννοια του ελληνικού έθνους. Το έθνος, ως έννοια, αποτελεί κοινωνικό γεγονός που προσιδιάζει στον τύπο της ελεύθερης κοινωνίας, όπως ακριβώς και τα ομόλογα φαινόμενα της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της ισότητας κλπ. Ο σ. απορρίπτει, επομένως, τις νεοτερικές προσεγγίσεις που αντιμετωπίζουν το έθνος ως επινόηση ή κατασκευή και ως πρωτόγνωρο φαινόμενο της εποχής μας. Οι αντιλήψεις αυτές ενοχοποιούνται ως ολιγαρχικές, ιστορικά ανυπόστατες και γνωσιολογικά αυθαίρετες. Υποστηρίζει ότι το έθνος, ως συλλογική ταυτότητα, δηλαδή ως συνείδηση κοινωνίας, αποτέλεσε την ιστορική σταθερά του ελληνικού κόσμου, ενώ, ως προς τις μεταλλάξεις του, ακολούθησε κατά πόδας τις εξελίξεις του ανθρωποκεντρικού κοσμοσυστήματος με το οποίο ταυτίσθηκε. Ο ελληνικός κόσμος εξέφρασε πολιτικά την εθνική του συλλογικότητα με όχημα τη συνέργεια των πόλεων ή, αργότερα, την οικουμενική κοσμόπολη. Η σύμπτωση του έθνους με το ενιαίο κράτος αποτελεί τη μόνη ιδιαιτερότητα της νεότερης εποχής. Όμως, η ενσάρκωσή του από το κράτος οφείλεται στο ότι το τελευταίο ενσάρκωσε επίσης το πολιτικό σύστημα. Πράγμα που προσιδιάζει στην πρωτο-πολιτική φάση που βιώνει η εποχή μας. Το έθνος του (μη δημοκρατικού) κράτους αντιτείνεται, επομένως, στο έθνος της (δημοκρατικής) κοινωνίας. Στο μέτρο που, ο νεότερος κόσμος, θα διευρύνει το πεδίο της ελευθερίας του, οι κοινωνίες θα διεκδικούν τη συμμετοχή τους στην πολιτεία -με πρόσημο την αντιπροσώπευση ή τη δημοκρατία- και, κατ'επέκταση, στη διαχείριση της μοίρας τους, δηλαδή της συλλογικότητάς τους. Ώστε, ο ισχυρισμός της νεοτερικής διανόησης ότι ο εκδημοκρατισμός της πολιτείας θα εξαφανίσει το έθνος, συλλαμβάνεται ως ιδεολογικά διατεταγμένος και, μάλιστα, ολιγαρχικός.

Οι απόψεις του Γεώργιου Παπανδρέου για το εθνικό περιεχόμενο που οφείλει να έχει η Εκπαίδευση


Τα Ιδανικά της Εκπαίδευσης (άρθρο στην "Εστία")

"....Ερωτάται: Ποια είναι τα Ιδανικά της Ζωής, τα οποία οφείλει να εμπνεύσει η Εκπαίδευσις? Με άλλους λόγους ποια είναι τα Ιδανικά της Εκπαιδεύσεως?


"..Το άτομον για να αναπτυχθεί, ζητεί την Ελευθερίαν. Η Ομάς δια να υπάρξει, θέλει την Τάξιν. Το άτομον διεκδικεί το Δικαίωμα. Η Ομάς επιβάλλει το Χρέος".
"...το έθνος αποτελεί όχι μόνο Ιστορικόν, αλλά και βαθύτατον ψυχικόν γεγονός, πηγήν γνησίαν μεγάλης ψυχικής χαράς και δυνάμεως των ανθρώπων και έχει δια τούτο αιώνιον λόγον υπάρξεως".
"...όταν η Εθνική Αποκατάστασις συντελέσθη, σκοπός του Έθνους πλέον, Ιδανικόν, είναι η ανθρώπινη αλληλεγγύη και η Άμιλλα - ο Εθνικός πολιτισμός".

"....αλλά κυρίως δια την Ελλάδα, της οποίας και η παράδοσις και το χάρισμα είναι το Πνεύμα. Δια την Ελλάδα, το Ιδανικόν του πολιτισμού, η δημιουργία της Εθνικής Αναγεννήσεως, η νέα αυτή "Μεγάλη Ιδέα", ημπορεί να ονομαστεί κατ΄ εξοχήν Ελληνικόν Ιδανικόν"
 
Προς την γενικήν συνέλευσιν των λειτουργών της Μέσης Παιδείας

"...τα εθνικά ιδεώδη των λαών υπάρχουν πάντοτε. Η μεγάλη ιδέα παραμένει αθάνατος. Απλώς μόνο μεταβάλλει περιεχόμενον. Από την αύξηση του εδάφους, μετατοπίζεται εις την αυξησιν και την ανύψωσιν πολιτισμού."
"Η εθνική ολοκλήρωσις δεν αποτελεί τέρμα. Αποτελεί αφετηρίαν προς επιδίωξιν των αληθών, ανωτέρων σκοπών του έθνους".
"Εις την νεότηταν, οι διδάσκαλοι οφείλουν να εμπνέουν:
α) Την υπερηφάνειαν ότι είμεθα Έλληνες
β)Το καθήκον της Εθνικής Αμύνης
γ)Την αποστολήν της νέας γενεάς, να εξυψώσει το υλικόν, πνευματικόν και ηθικόν επίπεδον του Ελληνικού λαού, δηλαδή να δημιουργήσει ανώτερον εθνικόν πολιτισμόν, μιαν εθνικήν Αναγέννησιν, η επιδίωξις της οποίας αποτελεί την νέα Μεγάλη Ιδέα του Έθνους."

"...ασφαλώς κακοί πατριώται, πρέπει να θεωρούνται εκείνοι, οι οποιοι ταυτίζουν την ευγενεστάτην ιδέαν του Έθνους με την βάναυσον υλικήν επικράτησιν και εκμετάλλευσιν των εργαζομένων ανθρώπων υπό μιας κοινωνικής τάξεως"
".....το συμπέρασμα είναι, ότι το εθνικόν ιδεώδες παραμένει πάντοτε κύριος σκοπός της Παιδείας. Και ότι το εθνικόν Ιδεώδες δεν ευρίσκεται εις αντίφασιν, αλλά εις πλήρη αρμονίαν και προς το "ανθρωπιστικόν Ιδεώδες....."
".....δια τούτον οφείλει η Παιδεία να καλλιεργή ταυτοχρόνως εις την ψυχήν της νεότητος και την αγάπην της Ελευθερίας και την ανάγκην της Πειθαρχίας. Την διεκδίκησιν του Δικαιώματος και την συνείδησιν του Καθήκοντος. Την φιλοδοξίαν της Εξουσίας και την ευχαρίστησιν της Υποταγής....."

ΠΗΓΗ
Γεωργίου Παπανδρέου, Πολιτικά κείμενα (μελέτες, λόγοι, άρθρα)

«Είμαι ευτυχισμένη όσο μπορώ να ζωγραφίζω»


Μια εξαιρετική μελέτη για την πολυτάραχη ζωή και την παράδοξη τέχνη της Φρίντα Κάλο.



Δεν είμαι άρρωστη. Είμαι σπασμένη. Αλλά είμαι ευτυχισμένη όσο μπορώ να ζωγραφίζω Σαν κορδέλα τυλιγμένη γύρω από μια βόμβα. Έτσι χαρακτήρισε ο Αντρέ Μπρετόν την τέχνη της Φρίντα Κάλο. Ο χαρακτηρισμός ωστόσο θα μπορούσε να αναφέρεται στην ίδια τη ζωγράφο με τα φανταχτερά, πολύχρωμα μεξικάνικα φορέματά της πάνω από ένα σώμα σακατεμένο, γεμάτο πόνο, αλλά και άγρια λαχτάρα για τη ζωή. Άλλοι την χαρακτήρισαν Αγία της γυναικείας τέχνης. Άλλοι γνωρίζουν κυρίως τη θυελλώδη ερωτική της ζωή, το πάθος της για τον έρωτα της ζωής της, τον Μεξικανό ζωγράφο Ντιέγο Ριβέρα, τον οποίο παντρεύτηκε δύο φορές, αλλά και τους πολλούς εραστές της, άντρες και γυναίκες, ανάμεσα στους οποίους και ο εξόριστος τότε στο Μεξικό Λέον Τρότσκι. Κυρίως όμως, η Φρίντα Κάλο είναι μια από τις σπουδαιότερες ζωγράφους του 20ού αιώνα, η πρώτη ίσως, που τόλμησε να παραβιάσει τους ανδρικούς κανόνες που όριζαν ως τότε την τέχνη και μία από τις ελάχιστες γυναίκες της εποχής της που κατάφερε να ζήσει με τόση ελευθερία και ένταση ξεπερνώντας τον πόνο και την ασθένεια και αποκαλύπτοντας απόλυτα τον εαυτό της μέσα από το έργο της.
.Η διαφορετικότητα της νεαρής καλλιτέχνιδος διαφαίνεται από νωρίς, όταν παραποιεί τη χρονολογία γέννησής της από 1907 σε 1910, όχι από ματαιοδοξία αλλά για να συμπίπτει με την έναρξη του επαναστατικού αγώνα κατά της ισπανικής αποικιοκρατίας, σημείο καμπής στην ιστορία του Μεξικού. Η Κάλο είναι μικρή για να λάβει μέρος, ωστόσο αργότερα επωφελείται από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που επιδιώκει την εξάλειψη του αναλφαβητισμού, τη μόρφωση των γυναικών και την προώθηση των τεχνών. Ο δημόσιος χαρακτήρας της τέχνης προσφέρει τη δυνατότητα σε στρατευμένους ζωγράφους, όπως ο Ντιέγκο Ριβέρα, να δημιουργήσουν μνημειακού χαρακτήρα έργα πάνω σε τοίχους κτιρίων, όπου μπορεί κανείς να «διαβάσει» την ιστορία του Μεξικού.

Μαθητικές πολιτισμικές δράσεις με νόημα και το ερώτημα της ενοποίησης του λόγου και της τέχνης στο σχολείο


Παρά τις προσπάθειες των τελευταίων ετών, αναπάντητο παραμένει ακόμα στο ελληνικό σχολείο το ερώτημα της ενοποίησης της διδακτικής διαδικασίας με τη συναγωγή όλων των σημειωτικών τρόπων έκφρασης και επικοινωνίας. Προϋποθέσεις για την απάντησή του είναι ο αναστοχασμός επί της αναγκαιότητας αυτής καθαυτής της έννοιας της ενοποίησης, δηλ. η εξέταση των πραγματικών κι όχι επίπλαστων εκπαιδευτικών δυνατοτήτων της, αλλά και η ανταπόκρισή της στις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών κάθε κοινωνικής ή πολιτισμικής προέλευσης. Με βάση επίσης τη διαπίστωση ότι τα παιδιά όταν εκφράζονται αυθεντικά εκφράζονται πολυτροπικά χρησιμοποιώντας δηλ. συγχρόνως ποικίλες σημειωτικές διαδικασίες λεκτικής, εικονιστικής ή μουσικής έκφρασης, ο ομιλητής επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα προτείνοντας μία σειρά στοχευμένων μαθητικών δράσεων, που έχουν ως βασικά χαρακτηριστικά: (α) τη βιωματική και την πολυτροπική έκφραση, (β) την ύπαρξη μαθητικού ενδιαφέροντος και τελικού σκοπού, που συνδέεται με πρακτικές πολιτισμικής και κοινωνικής δράσης, και (γ) την καλλιέργεια διαπροσωπικών διαδικασιών παραγωγής και επεξεργασίας των δράσεων, μέσω των οποίων τα παιδιά αυτό-διαχειρίζονται τα "λάθη" τους (μεταγνωστικές πρακτικές) και εγγραματίζονται πολυτροπικά (συνειδητοποιούν τη συμβολή του κάθε σημειωτικού μέσου στο συνολικό νόημα).