Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012

ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ ΠΑΣΚ Ε` ΕΛΜΕ


ΠΑΣΚ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Ε΄ΕΛΜΕ
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ  ΓΙΑ Δ.Σ.
ΑΪΒΑΛΙΩΤΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
ΠΕ11
2ο Γ/ΣΙΟ ΠΑΙΑΝΙΑΣ
ΑΛΕΞΙΟΥ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ17
ΕΠΑΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΟΥ ΦΙΛΙΑ
ΠΕ6
2ο  ΓΕΛ ΓΕΡΑΚΑ
ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕ3
1ο ΓΕΛ ΚΟΡΩΠΙΟΥ
ΒΑΡΣΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
ΠΕ4 
ΓΕΛ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΠΑΝΟΣ
ΠΕ2
2ο ΓΕΛ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
ΓΕΩΡΓΑΚΗΣ ΘΟΔΩΡΗΣ
ΠΕ12
ΣΕΚ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΓΟΥΜΕΝΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ
ΠΕ2   
ΕΣΠ. Γ/ΣΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΔΑΡΛΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ3
2ο ΓΕΛ ΚΑΛΥΒΙΩΝ
ΔΙΟΚΜΕΤΖΙΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ4
1ο ΓΕΛ ΓΕΡΑΚΑ
ΖΑΧΟΣ ΛΑΖΑΡΟΣ
ΠΕ3
Γ/ΣΙΟ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
ΚΑΤΑΝΙΑΣ ΠΑΥΛΟΣ
ΠΕ3 
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
ΚΑΤΡΑΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕ4
1ο ΓΕΛ ΓΕΡΑΚΑ
ΚΟΡΟΜΠΙΛΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ3
1ο  Γ/ΣΙΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ
ΚΟΤΣΟΒΟΥ  ΕΛΕΝΗ
ΠΕ4
2ο   ΓΕΛ ΓΕΡΑΚΑ
ΛΙΑΠΗΣ   ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕ3
3ο Γ/ΣΙΟ ΓΕΡΑΚΑ
ΜΑΘΙΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ
ΤΕ1
1ο ΕΠΑΛ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΜΑΜΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕ3
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
ΜΑΣΕΛΗΣ ΣΙΜΟΣ
ΠΕ17
ΕΣΠ. ΕΠΑΛ  ΚΟΡΩΠΙΟΥ
ΜΠΑΞΕΒΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΠΕ3
1ο Γ/ΣΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΠΑΛΑΠΑΪΔΟΥ ΜΑΙΡΗ
ΠΕ2  
ΕΣΠ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΗ
ΠΕ2
2ο Γ/ΣΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΠΑΠΑΔΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
ΠΕ2
1ο ΓΕΛ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΠΑΠΑΔΟΓΕΩΡΓΑΚΗΣ  ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕ19
1ο  Γ/ΣΙΟ ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ
ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ ΜΑΚΗΣ
ΠΕ16
1ο  Γ/ΣΙΟ ΠΑΙΑΝΙΑΣ
ΠΑΤΣΙΟΥΡΑΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ17
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΠΕ3
2ο  ΓΕΛ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ
ΡΗΤΑΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ11
3ο Γ/ΣΙΟ ΓΕΡΑΚΑ
ΣΑΜΠΑΝΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ2
2ο ΓΕΛ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΣΒΟΡΩΝΟΣ ΠΑΝΟΣ
ΠΕ3
2ο ΓΕΛ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΠΕ3
Γ/ΣΙΟ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΠΕ11
2ο Γ/ΣΙΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ
ΦΛΕΜΟΤΟΜΟΥ ΕΛΕΝΗ
ΠΕ2
ΜΟΥΣΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΠΕ3
Γ/ΣΙΟ ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ


ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ  ΓΙΑ   Ε.Ε.
ΜΠΟΥΝΤΟΥΒΑΣ ΤΑΣΟΣ
ΠΕ3
1ο ΓΕΛ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
ΣΙΟΥΛΑΣ ΗΛΙΑΣ
ΠΕ3
1ο ΓΕΛ ΓΕΡΑΚΑ

ΤΙΣ ΠΤΑΙΕΙ;


ΠΑΣΚ  Καθηγητών Δ.Ε.
Ε΄ ΕΛΜΕ Αν. Αττικής

“Τόσο δεν αγγίζουν   η φωτιά με το άχτι
που πένεται ο λαός μου”

Ο.Ελύτης

Όσα συνέβησαν τα δύο τελευταία χρόνια, έβαλαν – και βάζουν-, σε σκληρή δοκιμασία όλους μας, επειδή:
Δοκιμάζεται η αντοχή μας σε απίστευτης σκληρότητας μέτρα, που μετέβαλαν την καθημερινότητα σε διαρκή αγώνα για την επιβίωση.
Δοκιμάζεται η κρίση μας, και η προσήλωσή μας σε αρχές και αξίες  καθώς καλούμαστε συνεχώς να απαντήσουμε σε διλήμματα του τύπου: «Βαρβαρότητα για να σωθεί η πατρίδα, ή πτώχευση που οδηγεί στη βαρβαρότητα;»
Δοκιμάζεται η πίστη στο αύριο και στην ελπίδα, καθώς η αβεβαιότητα για την εργασία, για την σύνταξη  για τις ελάχιστες κοινωνικές παροχές είναι τελικά  η μόνη βεβαιότητα.
Δικαιολογημένη, η οργή και η αγανάκτηση του λαού που εκφράζεται και στους στίχους  του Ελύτη που αναφέρονται σε εποχή  με αναλογίες:
 Στη Γερμανική Κατοχή…

ΤΙΣ ΠΤΑΙΕΙ;

Πρόκειται για το ιστορικό ερώτημα που απεύθυνε ο Χ. Τρικούπης το 1874, είκοσι περίπου χρόνια, πριν οδηγήσει την Ελλάδα στην πρώτη πτώχευσή της και στην υπαγωγή της στον Διεθνή Οικονομικό Έλεγχο. Ας σημειωθεί ότι τις συνέπειες αυτού του χρεοστασίου, πλήρωνε ο ελληνικός λαός για ένα περίπου αιώνα μετά…
Γίνεται επίκαιρο σήμερα, που φαίνεται πλέον ότι οι υπαίτιοι δεν πρέπει να αναζητηθούν μόνον στο εσωτερικό της χώρας. Η κρίση χρέους δεν είναι μια αμιγώς ελληνική υπόθεση. Είναι μια κρίση που αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της και έχει να κάνει κυρίως με την αναδιανομή των κερδών του μεγάλου ληστρικού κεφαλαίου –των «αγορών» - μέσα στα πλαίσια της νέας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας.
Η διαπίστωση αυτή δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να γίνει άφεση για τα δικά μας λάθη, που οδήγησαν σε ένα βαθμό στη μετατροπή της χώρας στο πειραματόζωο της Ευρώπης.
Κακοδιοίκηση, διαφθορά, πελατειακές σχέσεις, χαμηλή παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα αλλά και γραφειοκρατικός και ανορθολογικός δημόσιος τομέας, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του κράτους που γέννησαν και θέριεψαν αντίστοιχες νοοτροπίες..




ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ…

Δυστυχώς, αυτές ακριβώς οι δομικές αδυναμίες που χαρακτήριζαν και χαρακτηρίζουν την ελληνική διοίκηση, έγιναν αφορμή για μια προσπάθεια να περάσει στην κοινωνία  ως ιδεολογική πλατφόρμα ή ακόμη και «ευκαιρία»,  μια δανειακή σύμβαση που πέρα από την υποταγή της χώρας και την απώλεια της εθνικής ανεξαρτησίας, έφερε μαζί  την εξαθλίωση, την ανεργία, τη φτώχεια αλλά το σημαντικότερο την απώλεια κάθε ελπίδας και προοπτικής για το μέλλον.

Αυτή η ακραία νεοφιλελεύθερη και βάρβαρη πολιτική, αποδείχθηκε αδιέξοδη:
Το εξωτερικό χρέος της χώρας διογκώθηκε σε σημείο που να μην θεωρείται πλέον βιώσιμο, η ύφεση και οι αρνητικοί ρυθμοί ανάπτυξης συνεχίζονται, το έλλειμμα κινείται στο 10% όταν οι προβλέψεις μιλούσαν για 6%, η ανεργία -η επίσημα καταγεγραμμένη- βρίσκεται στα επίπεδα ρεκόρ του 18,2% που μεταφράζεται σε 1.000.000 ανέργους (τον Οκτώβριο του 2011), με προοπτική να ξεπεράσει το 23% το 2012.
Στο βάθος όλων αυτών η απειλή και επίσημης χρεοκοπίας και η πιθανότητα επιστροφής στη δραχμή ή σε άλλο περιφερειακό νόμισμα, γεγονός που θα έκανε ακόμη πιο απάνθρωπες τις συνθήκες ζωής για το σύνολο των εργαζομένων.
Αυτή η πολιτική λοιπόν δεν οδηγεί σε σωτηρία της χώρας και του λαού της.
Καμία πολιτική που στηρίζει τη σκληρή επίθεση του κεφαλαίου στον κόσμο της εργασίας, που στρέφεται εναντίον των χαμηλόμισθων, των χαμηλοσυνταξιούχων και των αδύναμων κοινωνικά τάξεων, δεν μπορεί να αποτελεί λύση.

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΑΣΚ

            Σε ένα κλίμα γενικότερης απαξίωσης των θεσμών, το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του αδυνατεί να δώσει απαντήσεις, παραπαίει.
Δεν περιμένουμε τη λύση από μια συγκυβέρνηση που προέκυψε ως  προϊόν διακομματικών διαπραγματεύσεων μακριά και έξω από το λαό, αποτέλεσμα των πιέσεων και των απειλών των δανειστών μας.
Ο βασικός προσανατολισμός μας πρέπει να  στρέφεται σε πανεργατικούς αγώνες οι οποίοι είναι οι μόνοι που μπορούν να επιφέρουν καίριο πλήγμα σε αυτήν την πολιτική και να την ανατρέψουν.
Υπήρξε και παραμένει αταλάντευτη θέση μας ότι οι πανεργατικές και όχι οι κλαδικές κινητοποιήσεις, μπορούν να έχουν πραγματικό και μετρήσιμο αποτέλεσμα.
Η συσπείρωση και η ενότητα γίνονται , σήμερα  περισσότερο αναγκαίες από ποτέ.
Μακριά από αφορισμούς, διαιρέσεις, ανέξοδες επαναστατικές ρητορείες.
Στους δύσκολους αυτούς καιρούς, «σκυφτοί, δειλοί,  μοιραίοι κι άβουλοι» δεν υπήρξαμε και  δεν θα υπάρξουμε ποτέ!
·      Δε γυρίσαμε την πλάτη να το βάλουμε στα πόδια. Αντίθετα, σταθήκαμε όρθιοι, κρατήσαμε τις αρχές και τις αξίες μας.
·      Σταθήκαμε απέναντι σε επιλογές της πολιτικής ηγεσίας, καταστροφικές για το λαό και τα κοινωνικά δικαιώματα, καταγγείλαμε.
·      Μπήκαμε  στην πρώτη γραμμή του αγώνα, καταθέσαμε  σε όλο τον κλάδο τις θέσεις μας , την εμπειρία,  τη διάθεση για προσφορά.
Σήμερα είμαστε πάλι όλοι  μαζί, παρόντες στην πρώτη γραμμή.

Γιατί αυτό που μας ενώνει είναι κάτι βαθύ και ουσιαστικό:

 Η προσήλωση στα ανθρώπινα και σοσιαλιστικά ιδεώδη, που ήταν και είναι η πυξίδα στη δράση μας  σε όλη την ιστορική μας πορεία.
λέμε ΟΧΙ
·      Στην ανάλγητη νεοφιλελεύθερη πολιτική
·      Στην οικονομική εξαθλίωση και το κοινωνικό αδιέξοδο
·      Στην κατάργηση των δημόσιων αγαθών
·      Στην κατεδάφιση των ασφαλιστικών-συνταξιοδοτικών κατακτήσεών μας

Αγωνιζόμαστε
·      Για τη διασφάλιση και τη διεύρυνση των εργασιακών δικαιωμάτων μας
·      Για τη στήριξη της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού
·      Για την αξιοπρέπεια στο σήμερα και την ελπίδα στο αύριο

ΠΑΣΚ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Δ.Ε.
Ε ΕΛΜΕ Αν. Αττικής

ΕΚΛΟΓΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ Δ.Σ.
ΠΕΜΠΤΗ 26/01/2012


Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2012

Ένα δωρεάν περιβαλλοντικό πρόγραμμα εξερεύνησης


Νερό .... 2012:

Ελάτε μαζί μας τον Φεβρουάριο, Μάρτιο και Μάιο, όπως κοιτάμε το νερό, το κυριότερο από τα θέματα, από πολλά σημεία του Smithsonian του άποψη, από τη θαλάσσια βιολογία στην αμερικανική ιστορία.Εξερευνήστε τόσο την ποιότητα του νερού (πώς μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι το νερό είναι ασφαλές για τους εαυτούς μας και για το περιβάλλον) και την ποσότητα του νερού (το πώς μπορούμε να διαχειριστούμε τις κρίσεις του πάρα πολύ νερό και δεν είναι αρκετό νερό).
Σας προσκαλούμε να συμμετάσχουν με την τάξη σας, ή με δική σας επαγγελματική εξέλιξη.Νέο Smithsonian πρόγραμμά μας Διακριτικά προσφέρει αναγνώριση στους φοιτητές για τη λήψη σχετικά με τις προκλήσεις και για να σας για τη διευκόλυνση τους.Το πρόγραμμα στο σύνολό του αντιμετωπίζει πρότυπα πρόγραμμα σπουδών για οικολογικά, κοινωνικά και οικονομικά συστήματα? Ανθρώπινη επίδραση στο περιβάλλον? Και αστικής ευθύνης
http://www.smithsonianconference.org/shout/program-2012/

H wikipedia χρειάζεται και τη δική σου συμμετοχή


Αγαπητοί,
Μια νέα χρονιά ξεκίνησε και ευχόμαστε να είναι δημιουργική και αποτελεσματική, μεταξύ άλλων και για τη wikipedia, που όλοι μας στηρίζουμε.

Η Βικιπαίδεια, η Ελληνική Wikipedia, είναι από τους πιο δημοφιλείς δικτυακούς τόπους στην Ελλάδα, βάση στατιστικών, η επισκεψιμότητα της Αγγλικής Wikipedia από την Ελλάδα είναι 3.5 εκ επισκέπτες τον μήνα ενώ η Ελληνική Wikipedia έχει 2 εκ. επισκέπτες τον μήνα. Αυτό είναι έργο όλων όσων συμμετέχουν ενεργά στην σύνταξη της Wikipedia.
Τη χρονιά που έκλεισε ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος της πρωτοβουλίας της myWikipedia, που υποστηρίχθηκε από την ΕΕΛ/ΛΑΚ. Κεντρικός μας στόχος είναι να συμβάλλουμε στην αναγνωρισιμότητα και εμπλουτισμό της ελληνικής Wikipedia στα ελληνικά και με ελληνικά θέματα σε άλλες γλώσσες.

Στο νέο κύκλο που μόλις ξεκινά, συνεχίζουμε την κοινή μας προσπάθεια και στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τον εμπλουτισμό της Wikipedia, εστιάζουμε:
- στη δημιουργία αποκεντρωμένων ομάδων σε όλη την Ελλάδα, που θα υποστηρίξουν τη δράση εμπλουτισμού της διαδικτυακής εγκυκλοπαίδειας,
- στη δημιουργία δικτύου εισηγητών, που θέλουν να συμμετέχουν σε εργαστήρια στην περιοχή τους
- στη δημιουργία δικτύου διοργανωτών που μπορούν και ενδιαφέρονται να διοργανώσουν workshop στην περιοχή τους,
- στην αύξηση των χρηστών και των συντακτών της Wikipedia
Η ΕΕΛ/ΛΑΚ, στην οποία συμμετέχουν τα πιο δυναμικά από τα Ακαδημαϊκά και Ερευνητικά Ιδρύματα της Ελλάδας, συμβάλει ενεργά στο δίκτυο υποστήριξης της Wikipedia που δημιουργήθηκε την προηγούμενη χρονιά.
Πως μπορείτε να συμμετέχετε στην πρωτοβουλία εμπλουτισμού της wikipedia
α. Μπορείτε να γίνετε υποστηρικτές της δράσης mywikipedia στην περιοχή σας, καταχωρώντας τα στοιχεία σας στο “Εγγραφή στο Δίκτυο Υποστηρικτών”. Έως σήμερα 250 εθελοντές έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συμμετέχουν στο Δίκτυο Υποστηρικτών της Wikipedia.

β. Μπορείτε να διοργανώσετε εργαστήριο στην περιοχή σας, ή στο χώρο που δραστηριοποιείστε και η ΕΕΛΛΑΚ θα σας υποστηρίξει στη διοργάνωση σε χώρο του Δήμου ή σε δημόσια βιβλιοθήκη της περιοχής σας καθώς και με έντυπο ενημερωτικό υλικό. Χρήσιμο εργαλείο είναι ο οδηγός διοργάνωσης εργαστηρίου.
Ο οδηγός βελτιώνεται συνεχώς με βάση την εμπειρία που αποκτάμε, για το λόγο αυτό σας καλούμε να ανατρέχετε στην νεότερη έκδοση.
Ότι έχει δημιουργηθεί έως σήμερα στη Wikipedia στα ελληνικά υπάρχει χάριν στη συμβολή του κάθε συντάκτη και όλων μαζί ως μία δυναμική συνεργατική κοινότητα. Το να συνεχίσουμε την προσπάθεια είναι ο μόνος τρόπος για να μεγαλώσει η δική μας διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια: η Wikipedia στα Ελληνικά και για Ελληνικά θέματα σε άλλες γλώσσες.
Ενημερωτικό υλικό
Ενημερωτικό υλικό για την wikipedia είναι διαθέσιμο για αξιοποίηση σε δράσεις που διοργανώνετε (όπως εργαστήρια, παρουσιάσεις κλπ), και μπορείτε να τα ζητήσετε μέσω e-mail στο info@ellak.gr, στο οποίο να αναγράφετε την ταχυδρομική διεύθυνση και την ποσότητα που θέλετε από το κάθε φυλλάδιο.
Τα φυλλάδια είναι:
Περιμένουμε τις ιδέες και τις προτάσεις σας στο wikipedia@eellak.gr και στην δημόσια διαβούλευση για το πρόγραμμα δράσης της ΕΕΛ/ΛΑΚ για το 2012

Κυριακή 15 Ιανουαρίου 2012

«Η κραυγή της Ρόζας Λούξεμπουργκ»


«“Τάξη βασιλεύει στο Βερολίνο!” Ηλίθιοι μπράβοι! Η “τάξη” σας είναι χτισμένη στην άμμο. Αύριο κιόλας η επανάσταση θα ανυψωθεί με μια βροντή και με σαλπίσματα θα ανακοινώσει στον τρόμο σας: Ήμουν, Είμαι, Θα είμαι!». Ρόζα Λούξεμπουργκ.
Σαν σήμερα, στις 15 Ιανουαρίου του 1919, η Ρόζα Λούξεμπουργκ, μαρξίστρια και ηγετική μορφή των «Σπαρτακιστών», δολοφονείται από τα Freikorps, τις εθνικιστικές πολιτοφυλακές για την καταστολή της επανάστασης του Γενάρη στη Γερμανία.




Με αφορμή την επέτειο θανάτου της, το tvxs δημοσιεύει κείμενο του Νίκου Καζαντζάκη για την Ρόζα Λούξεμπουργκ:

«Κίνησα το πρωί για τον Διόνυσο, στην Πεντέλη. Κρατούσα τα "Γράμματα" της Ρόζας Λούξεμπουργκ κι ήθελα να τα διαβάσω ψηλά στη μοναξιά, κάτω από τα πεύκα.

Γυάλιζε ο αέρα ακίνητος κι άστραφτε σαν ατσάλι· απάνω του, σαν ξόμπλια σμαλτωμένα, τα δέντρα, οι πεταλούδες, τα σπίτια των ανθρώπων. Η Πεντέλη μπροστά μου, η μάνα, με τον ανοιχτό πληγωμένον κόρφο, που είχε γεννήσει τους Θεούς· ζερβά μου ο Πάρνης γαλάζιος και τραχύς. Μύριζε το θυμάρι, η αφάνα· οι βελόνες των πεύκων, διχαλωτές, έσταζαν τον ήλιο.

Στο Διόνυσο, βρήκα ένα παλιό μου φίλο. Είχα χρόνια να τον δω. Α! τους ηρωικούς αγώνες μας για τη δημοτική γλώσσα, τα μανιφέστα που ξαπολούσαμε, τις κρυφές μας συνεδρίες στα υπόγεια ενός μεγάλου σπιτιού, τους νέους που φέρναμε στα κατηχούμενα τούτα να τους φωτίσουμε, να πληθύνουμε, ν’ ανεβούμε από τα υπόγεια, να φωτίσουμε την Ελλάδα.

Έπειτα σκορπίσαμε. Άλλοι παντρεύτηκαν, άλλοι βαρέθηκαν, άλλοι διορίστηκαν κι ησύχασαν. Όταν τους συναντώ στο δρόμο, κάνω πως δεν τους βλέπω από ευγένεια – φοβούμαι μήπως θυμηθούν και κοκκινίσουν. Μα σήμερα δεν μπόρεσα να ξεφύγω. Μόλις πρόβαλα στο μικρό ξενοδοχείο του Διονύσου, να ο φίλος μου με το μπαστούνι του, με το καπέλο γυριστό, να μην τον κάψει ο ήλιος γλυκοκουβέντιαζε με πέντ’ έξι κοπέλες. Πώς πάχυνε! Τα μάτια του ήταν πρησμένα, τα μάγουλά του κρέμουνταν, το πηγούνι του αναπαύονταν απάνου στο διπλό προγούλι.

-Πώς πάχυνες! του είπα.
-Ναι, πήρα τον κατήφορο. Στρώνω τραπέζι για τα σκουλήκια. Γεροντόπαχο. Δε σκοτίζομαι πια για τίποτα, δεν μπορώ να αφομοιώσω καμιά καινούρια ιδέα. Είμαι ήσυχος.
Και σε λίγο πρόσθεσε:

-Άλλαξαν οι συνήθειές μου. Παντρεύτηκα βλέπεις. Δεν περπατώ πια, βαριέμαι. Αγαπώ τις απλές κουβέντες, τη μαστίχα και τα παιδιά μου.

Θέλησα να του θυμίσω τους αγώνες μας. Όλα τα θυμόταν ήσυχα, χωρίς θλίψη, χωρίς ντροπή.
-Κάναμε ό,τι μπορούσαμε. Σήμερα οι νέοι άλλαξαν. Γίνηκαν επαναστάτες, δε σέβουνται.

Μα καθόλου δε θεράπευε πια την καρδιά μου όλη τούτη η ωραιότητα. Σαν παμπάλαιη μου φάνηκε Σειρήνα, που μάταια μάχουνταν να μας γοητέψει και να ξεχάσουμε το τραχύ, χωρίς γλύκα κι ωραιότητα σύγχρονο χρέος.

Ανέβαινα βιαστικός, κλεισμένος μέσα στην αγωνία μου. Σήμερα μια γυναίκα άσκημη, χλωμή, απελπισμένη, ανένδοτη, ήταν μαζί μου· ως άγγιζες το χέρι μου το μικρό βιβλιαράκι της Ρόζας Λούξεμπουργκ, έφρισσα, σα να με άγγιζε το νευρικό, νεκρό της χέρι και με οδήγαε.

Μια μέρα την είχα δει σε μια μικρή γερμανική πολιτεία, πάνου σε ένα τραπέζι, να μιλάει σε χιλιάδες εργάτες και πεινασμένους. Ήταν αδύναμη, σα ραχητική, φορούσε ένα παλιό σάλι, έτρεμε από το κρύο κι έβηχε. Μα πότε δεν θα ξεχάσω την κραυγή που τινάχτηκε από το ανεμικό της στόμα κι ανέβηκε στον ουρανό: «Ελευτερία, φως, δικαιοσύνη. Να χαθούμε, όλοι αδέλφια, για να σώσουμε τη γης!».

Πολλοί κλαίγαν, άλλοι βλαστημούσαν και φοβέριζαν. Οι καλοθρεμμένοι αστοί περνούσαν και σφύριζαν. Ήρθαν οι αστυφύλακες και την κατέβασαν από το τραπέζι και την πήραν στη φυλακή. Ποτέ δε θα ξεχάσω τη ματιά της προς τους αψηλούς, βάρβαρους στρατιώτες. Έλεος, αγανάχτηση και θλίψη. Σα να μετρούσε πόσο σκοτάδι υπάρχει ακόμα, πόση σκλαβιά και τι αγώνας χρειάζεται!

Μιαν άλλη μέρα: Είχε κηρυχτεί ο παγκόσμιος πόλεμος, τα γερμανικά σιδερόφραχτα στρατεύματα κίνησαν να δρασκελίσουν τα σύνορα και να μπουν στη Ρωσία.
Άξαφνα, μια χλωμή γυναίκα όρμησε, στάθηκε απάνου στα σύνορα κι άνοιξε τα δυο μικρά της αδύναμα χέρια να σταματήσει τους στρατούς που προχωρούσαν. Ήταν η Ρόζα Λούξεμπουργκ.
Τη φυλακίζουν. Από τη φυλακή της κοιτάζει τον ήλιο, τα πουλιά, τα σύννεφα, ακουμπισμένη στα κάγκελα.

Ξαπλωμένος στην κορφή του βουνού διαβάζω τα γράμματα της στην αγαπημένη της φιλενάδα, τη Σόνια: «Κάποτε μου φαίνεται πως δεν είμαι ανθρώπινο πλάσμα, μα ένα πουλί ή ένα οποιοδήποτε ζώο, που πήρε ανθρώπινη μορφή. Περσότερο ταιριάζει στην ψυχή μου μια γωνίτσα περβόλι, ένα χωράφι και να ΄μαι ξαπλωμένη στο χορτάρι, ανάμεσα στα έντομα, παρά να βρίσκουμαι σ’ ένα συνέδριο σοσιαλιστικό. Σε σένα μπορώ να κάμω μια τέτοια εξομολόγηση, γιατί βέβαια δε θα με φανταστείς εσύ πως προδίνω την ιδέα. Το ξέρεις, πως μεόλα αυτά, ελπίζω να πεθάνω στο μετερίζι μου: σε μια μάχη στα οδοφράγματα ή μέσα στη φυλακή…».
Γιομάτη επικίντυνα πλούτη κι αντινομίες ήταν η ψυχή της, όπως κάθε μεγάλη ψυχή.

Και παρακάτω γράφει:

«Τη στιγμή που σου γράφω ένας μεγάλος βάβουλος μπήκε στο κελί της φυλακής μου· το γιομώνει με τη βαριά, σα βαρύτονου, φωνή του. Τί ωραίος που είναι, τί βαθύτατη χαρά ζωής αναπηδάει μέσα από το βούισμά του, το γιομάτο δύναμη, ζέστα καλοκαιριάτικη και μυρωδιές από τα λουλούδια!»

«Σονίτσα» γράφει μιαν άλλη μέρα, «παραπονιέσαι με λόγια πικρά γιατί με κρατούν τόσον καιρό φυλακή και φωνάζεις: «Πώς είναι δυνατόν οι ανθρώποι να ορίζουν την τύχη άλλων ανθρώπων;» Αγαπητό μικρό μου πουλί, σε όλη την ιστορία ανθρώποι ορίζουν την τύχη άλλων ανθρώπων, κι η αδικία τούτη, έχει βαθύτατα τις ρίζες της στις υλικές συνθήκες της ζωής.

Μονάχα η εξέλιξη, μέσα από αναρίθμητες σπασμωδικές κρίσεις, μπορεί να φέρει τη λύτρωση. Σήμερα ζούμε ένα από τα πιο τρικυμισμένα κεφάλαια της εξέλιξης αυτής και ρωτάς: Προς τί όλα τούτα; Το ερώτημα τούτο δεν έχει νόημα όταν αγκαλιάσεις ολάκερο τον κύκλο της ζωής. Προς τί να υπάρχουν πουλιά στον κόσμο; Δεν ξέρω. Μα χαίρουμαι που υπάρχουν και γλυκύτατα παρηγοριέμαι, γρικώντας ξαφνικά ένα βιαστικό τσι-τσι-μπε να μου έρχεται μακριάθε, απάνου από τον τοίχο.

Άλλωστε υπερτιμάς τη γαλήνη μου. Δυστυχώς η εσωτερική μου ισορροπία και μακαριότητα ταράζεται κι από τον πιο ανάλαφρο ίσκιο που περνάει ποπάνω μου κι υποφέρω τότε αδήγητο μαρτύριο. Μα τις στιγμές αυτές μου είναι αδύνατο να προφέρω λέξη.».

Σε ένα άλλο γράμμα της περιγράφει με πόνο τα βουβάλια που σέρνουν μεγάλα κάρα και κουβαλούν στις φυλακές τα αιματωμένα ρούχα από τον πόλεμο. Ένας στρατιώτης τα χτυπούσε και χάραζε, έως το αίμα, τη ράχη τους:

«Την ώρα που ξεφόρτωναν τα κάρα, τα βουβάλια έμεναν ακίνητα εξαντλημένα και το ένα, εκείνο που έτρεχε αίμα, κοίταζε θλιμμένο, ίσα, μπροστά του. Όλη του η μορφή και τα μεγάλα του μαύρα μάτια, τα τόσο γλυκά, είχαν την έκφραση του παιδιού που τιμωρήθηκε σκληρά χωρίς να ξέρει την αιτία· έκλαψε πολύ και δεν ξέρει πια πώς να γλυτώσει από το μαρτύριο κι από την κτηνώδη βία.

Στεκόμουνα μπροστά στο κάρο και το πληγωμένο ζώο με κοίταζε. Τα δάκρυα τινάχτηκαν από τα μάτια μου· ήσαν τα δάκρυά του. Ω δύστυχο βουβάλι μου, αγαπημένε φτωχέ αδερφέ μου, είμαστε κι οι δυο ανυπεράσπιστοι και βουβοί, ενωμένοι κι οι δυο στο πόνο, στην ανημποριά και στη λαχτάρα!»



Θάμα είναι η ευαισθησία τούτη της καρδιάς σε μια γυναίκα με τόση οξύτατη λογική και διαλεκτική δεινότητα και σοφία.

Κι ακόμα περισσότερο η Ρόζα Λούξεμπουργκ είχε και την Τρίτη ανώτατη αρετή: Δεν ήταν μονάχα λεπτότατα παθαινόμενη καρδιά, δεν ήταν μονάχα ανυπέρβλητα λαγαρός θεωρητικός νους – μα ήταν και μια ζωή γιομάτη Πράξη: αμείλιχτος πολεμιστής, έτρεχε από πόλη σε πόλη, μιλούσε στις πλατείες, στα καφενεία, στα εργοστάσια, πήγαινε μπροστά από τους εργάτες σε συλλαλητήρια κι απεργίες.

«Σονίτσαα, Σονίτσα, κράτα ό,τι κι αν γίνει, τη γαλήνη σου και την ηρεμία. Τέτοια είναι η ζωή και πρέπει να την παίρνεις όπως είναι, με γενναιότητα, με όρθιο το κεφάλι και με χαμόγελο στα χείλη, μπροστά και ενάντια στα πάντα!»

Και το τελευταίο της γράμμα, λίγο πριν την σκοτώσουν:

«Η ψυχή μου βρίσκεται σε τέτοιο πυρετό, που είναι αδύνατο να δέχουμαι πια τους φίλους μου και να νιώθω πως μας επιβλέπουν οι φύλακες. Το βάσταξα με υπομον’η όλα τούτα τα χρόνια κι αν ήταν άλλοι καιροί, θα ‘κανα υπομονή. Μα τώρα που όλα συθέμελα άλλαξαν, δεν το ανέχομαι πια. Να μ’ επιβλέπουν την ‘ωρα που μιλω΄και να να μη με αφήνουν να προφέρω λέξη για ότι βαθύτατα μ’ ενδιαφέρει, μου κατήντησε τόσο μαρτύριο, που προτιμώ να στερηθώ κάθε επίσκεψη, ωσότου να μπορέσουμε να ιδωθούμε σαν ελεύτεροι άνθρωποι».
Σε λίγο καιρό, τον Γενάρη του 1919, τη σκότωσαν!

Αχ! Πως ανέβηκε ξαφνικά, μέσα στην Πεντέλη, η κραυγή: - Βοήθεια!

Δεν ήταν μια γυναίκα που φώναζε – ήταν η κραυγή, η σημερινή, ολάκερης της Γης.
Κατέβαινα το βουνό ταραγμένος. Τα δάκρυα είχαν τιναχτεί από τα μάτια μου. Πώς όταν είδα τη γυναίκα τούτη στη μακρινή πολιτεία να φωνάζει, απάνω στο τραπέζι, μικρή, αδύναμη κι άσκημη, πώς να μη χυθώ να σφίξω το χέρι της και να πάω μαζί της! Μα θυμούμαι, πειράχτηκα κι απόστρεψα το πρόσωπό μου. Ένας γιατρός, που ήταν μαζί μου είπε: «Θα είναι υστερική· θα την πάντρευα να ησυχάσει». Κι εγώ γέλασα, θυμούμαι.

Φρίσσω λογιάζοντας πόσο κτήνος μπορεί να ‘ναι ο άνθρωπος, χωρίς να το νιώθει. Ποτέ στη ζωή μου δεν είχα ξεπέσει τόσο, μεγαλύτερη αμαρτία δεν έκαμα.


Και τώρα τα δάκρυα ανεβαίνουν, μια καρδιά χτυπάει και γιομίζει με αντίλαλο την ερημιά, η ζωή ανασηκώνεται όλη απάνου στους αδύναμους, καμπουριασμένους ώμους της χλωμής τούτης μεγαλομάρτυρης αδελφής.

Έφυγε η κραυγή από το στήθος της, λευτερώθηκε από το εφήμερο κορμί της και δουλεύει, φωνάζοντας πολεμικά, μέσα στα στήθη των ανθρώπων. ΄

Τέτοια η κραυγή της λευτεριάς. Έκαμε χρόνια να φτάσει και να χτυπήσει την ψυχή μου. Άλλες ψυχές, πιο χαμηλά, πιο πέρα, ακόμα δεν τη γρίκησαν. Βλέπουν μια γυναίκα ν’ ανοίγει το στόμα της, να σηκώνει τα χέρια απάνου σ’ ένα τραπέζι, μα δεν ακούν τί λέει: ύστερα από πέντε, δέκα χρόνια, θ’ ακούσουν· κι η ψυχή τους θα τιναχτεί κραυγάζοντας.

Η κραυγή της Ρόζας Λούξεμπουργκ σκίζει τα σωθικά μας: -Βοήθεια!»

Ο αέρας άλλαξε, αναπνέει μιαν άνοιξη βαριά, γιομάτη θειάφι. Ποιος φώναξε; Εμείς φωνάζουμε, οι αδικημένοι άνθρωποι! Κι ύστερα σιωπή· ξεχνούμε από τεμπελιά, από συνήθεια, από φόβο. Μα ξάφνου πάλι η κραυγή σκίζει τα σωθικά μας. Γιατί δεν είναι απόξω, δεν είναι μακριά, δεν έρχεται, για να μπορούμε να ξεφύγουμε – μέσα στην καρδιά κάθεται η κραυγή και φωνάζει.

Ανίλεη, αυστηρή είναι η στιγμή που περνούμε. Δε στρέφουμε πια το πρόσωπό μας στον ουρανό, ζητώντας βοήθεια. Ξέρουμε, ουρανός και γης είναι ένα. Ο νους, ας είναι ο ποιητής ουρανού και γης· αυτός ανέλαβε όλη την ευθύνη του χαμού ή της σωτηρίας. Ο νους μας είναι σαν το «Μικρό Σκορπιό» μιας αφρικάνικης παράδοσης, που αν την ήξερε, πολύ θα την αγαπούσε η Ρόζα Λούξεμπουργκ.

«Ο μικρός σκορπιός είπε: - Εγώ, ο μικρός σκορπιός ποτέ δε θα επικαλεστώ το όνομα του Θεού. Εγώ, ο μικρός σκορπιός, όταν θέλω να κάμω τίποτα, θα το κάμω με την ουρά μου»!"

αναδημοσίευση απο http://tvxs.gr