Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2011

Η Μέθοδος Σχεδίων Εργασίας (Πρότζεκτ) στο πλαίσιο της η-Μάθησης


Τα στοιχεία εκκίνησης για την εκπαίδευση του 21ου αι είναι η ύπαρξη συγκεκριμένης πρόθεσης στο σχεδιασμό συστημάτων (Suchman, 1987) και κατ’ επέκταση στο σχεδιασμό κάθε παιδαγωγικής καινοτομίας. Σύμφωνα με την ανθρωπολόγο Suchman υπάρχουν δυο τρόποι δραστηριοτήτων, ο ακριβής σχεδιασμός ενός συνόλου δραστηριοτήτων (plans) και η θέση ενός στόχου που επιτυγχάνεται με δραστηριότητες ενταγμένες σε συγκεκριμένο πλαίσιο και που πολλές φορές δεν μπορούν να προβλεφθούν (situated actions). Στην περίπτωσή μας κάθε σχεδιασμός περιλαμβάνει ευκίνητο αφαιρετικό προγραμματισμό σε συνδυασμό με την αποδοχή απρόβλεπτων γεγονότων που ακολουθεί την αρχική πρόθεση. Η αρχική πρόθεση κινείται σε τρία επίπεδα: (α) στην παιδαγωγική προσέγγιση, δηλαδή την φιλοσοφία, τον αρχικό σχεδιασμό και τον προγραμματισμό εργασιών με βάση συγκεκριμένες αρχές και μεθόδους, (β) στη χρήση των Η/Υ και του Διαδικτύου και (γ) στη νομοθεσία και τα θεσμικά πλαίσια που καθορίζουν και περιγράφουν τις προηγούμενες δυο παραμέτρους. Έτσι η απόφαση του ΠΙ για την επίσημη εισαγωγή της ΜΣΕ στη διδακτική διαδικασία είναι εξαιρετικά σημαντική για την ποιότητα στην εκπαίδευση. Παρά το γεγονός ότι η υλοποίηση της μεθόδου είναι πολύπλοκη και απαιτεί σχεδιασμό και οργάνωση, ωστόσο είναι δυναμική και ανταποκρίνεται στην αβεβαιότητα της λύσης ενός προβλήματος. Για να ανταποκριθούν στις ανάγκες του πολυδιάστατου ρόλου τους, του συμβούλου, ερευνητή, διευκολυντή και διαμεσολαβητή ανάμεσα στη γνώση και το μαθητή οι εκπαιδευτικοί στην εποχή της Πληροφορίας της Επικοινωνίας και της Συνεργασίας πρέπει:
·    να εξοικειωθούν με όρους και έννοιες της ΜΣΕ,
·    να συνειδητοποιήσουν την σπουδαιότητα της ΜΣΕ στη διδακτική πράξη και την καθημερινή ζωή,
·   να είναι ικανοί να αναλαμβάνουν την υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης με τους μαθητές/τριές τους,
·    να συμμετάσχουν στο σχεδιασμό και υλοποίηση του μαθήματος με βάση πραγματικές ανάγκες και ιδέες σχετικές με την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα,
·    να αναπτύξουν δεξιότητες αυτο-οργανώσιμης μάθησης,
·    να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργατικής μάθησης, και
·    να αναπτύξουν τις νέες διαδικτυακές δεξιότητες για τον 21ο αιώνα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου